Jak užitečný je vitamín E pro naše zdraví

Tokoferol neboli vitamín E je rozpustný v tucích, ukládá se zvláště v tukové tkáni, játrech a svalech.  Náš organismus ho nedokáže vyrábět, proto je nutné ho dodávat z potravin.Je důležitý antioxidant, který chrání naše tělo před volnými radikály a před vznikem celé řady závažných onemocnění. Vitamín E preventivně také působí proti šedému zákalu a zpomaluje proces stárnutí. Jeho další účinky jsou, že podporuje hojení ran a podporuje činnost nervové soustavy. Tepelnou přípravou se vitamín E ničí, proto je dobré jíst potraviny syrové , které nepotřebují tepelnou úpravu. 

Vitamín E v potravinách

Éčko najdeme v poměrně značném množství potravin, olejích, mléce, bílém i červeném mase, ale také v burských oříšcích, sojových bobech, luštěninách a listové zelenině. Éčko ještě obsahují vejce, obilné klíčky, skořápkové plody a švestky. 

Negativní důsledky nedostatku a přebytku vitamínu E

Nedostatek vitamínu E se projevu horším stavem kůže, sníženou funkcí pohlavních žláz, únavou, mravenčením končetin, sníženou imunitou, anémií nebo častější tvorbou modřin. Další příznaky nedostatku éčka je negativní vliv na vstřebávání a šíření tuků v těle. Pokud se tímto vitamínem předávkujete, můžete na sobě zpozorovat únavu, bolesti hlavy nebo se mohou objevit neurologické obtíže, anémií a svalovou dystrofií. Taktéž se může zhoršit vstřebávání vitamínu K.