Fenomén okamžitého uspokojení

Fenomén, typický pro dnešní předimenzovanou dobu. Dobu, která je plná technologií. Tyto dva faktory nám přináší věk okamžitého uspokojení. Co by na tom mohlo být nesprávné, lidé přece žijí, aby byli spokojení? Podívejme se tedy na fenomén instantní gratifikace a řekněme si, co je na něm špatné!

Instantní gratifikace a co se pod ní ukrývá

Ano, život je přece od toho abychom si jej užili. Mezi věci, které nám náš život značně zpříjemňují, patří třeba Internet, videohry, televize nebo také alkohol a online nakupování.

Když se ale na tyto věci podíváte, nepřijde vám něco nápadné? Jsou to věci bez pevně stanovených limitů. Nikdo nám neříká, jak dlouho jich můžeme využívat. Žádné limity a omezení. Skryté zlo, které nás postupně ničí. Trávíme celé hodiny hraním videoher, bezmezným surfováním po Internetu nebo online nakupováním.

Na druhé straně ovšem vidíme mnohem zdravější způsob žití, bez těchto čas požírajících věcí. Ano, Internet a jeho skrytá zákoutí si můžeme užít, ale s pevnými limity. Můžeme jít ven, místo koukání na televizi a užívat si přítomný okamžik bez reklam. Aktivní životní styl a cvičení.

Druhá cesta vede ke zdravějšímu a delšímu životu. Naučí nás soustředění, plnění výzev a hlavně prožívání přítomného okamžiku.

První cesta je pouze výsledkem naší dětinské mysli a tužby po okamžitém uspokojení.

Kterou z cest si vybrat?

Překonání a porážka okamžitého uspokojení

Pokud vám přijde první z cest důležitější než ta druhá, pak je tedy zbytečné pokračovat ve čtení. Ale pokud vás zajímá žití vědomého života, přítomnost, jednoduchost a zdraví v našem bytí, pak pokračujte a dozvíte se cesty ven ze závislosti na okamžitém uspokojení.

Několik kroků ke spokojenějšímu životu:

  • Sledujte svá nutkání

Všichni je máme. Musíme neustále kontrolovat maily, protože co kdyby náhodou něco přišlo. Když to nejsou maily, jsou to sociální sítě. Bojujeme s neustálou chutí na něco sladkého nebo si jen nemůžeme pomoct od prokrastinace.

První věc je všimnout si těchto malých nutkání a zaznamenávat si je. Postupně se jim vyhýbat. Bojovat. Žít v přítomnosti a nenechat si ukrást pozornost.

  • Zpomalte

Znáte to. Uspěchaná doba si žádá všudypřítomný spěch. Není tomu tak. Spěch se negativně podepisuje na lidech. Bez nadsázky se dá říci, že není nic nezdravějšího než spěch.

Zastavte se. Nechte život jen plynout. Nebojte, nic se nestane. Začnete se více soustředit a žít v přítomnosti. Budete pouze se svými myšlenkami.

  • Uvědomte si, za které momenty jste vděční

Přemýšlejte. Za které momenty jste vděční? Za ty, během kterých jste projeli polovinu Internetu a nic kloudného se nedozvěděli, za to, že jste o víkendu hráli 12 hodin videohry nebo jste vděční za plnohodnotné zážitky, které jste strávili prací na sobě samých nebo se svými přáteli?

Většina lidí přikládá větší hodnotu zážitkům, které prožili vědomě a na které si budou pamatovat. Mějte na paměti, že okamžité uspokojení je jen chvilkové. Je to velká a cílená dávka dopaminu, která z vás po chvilce vyprší, a budete zase tam, kde předtím.

Dbejte proto na to, co a s kým prožíváte.

Nepodřizujte se fenoménu instantní gratifikace. Ztrácíte tak schopnost vědomého prožívání. A pamatujte, je to jen dočasné uspokojení, během chvilky opět pomine. Pracujte na zážitcích, které jen tak nepominou, které vám utkví dlouhodobě v paměti. Budujte dlouhodobé hodnoty a buďte plně v přítomnosti!

Autor textu: Jakub František Koudar


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 600 Kč
Zobrazit formulář pro nákup