Co jíst, abyste se zbavili zácpy?

Zácpou neboli obstipací občas trpí každý, jelikož její příčiny mohou být různé a navázané na aktuální zdravotní stav, akutní stres či krátkodobé nebo dlouhodobé změny jídelníčku. Obvykle je za zácpu považováno takové rozpoložení, které zabraňuje správnému a pravidelnému vyprazdňování stolice pro její nevhodnou konzistenci. Zácpa může mít akutní nebo chronickou formu, přičemž akutní zácpu lze poměrně dobře řešit dočasnou úpravou jídelníčku či podpůrnými prostředky, k chronickému problému je pak nutné přistupovat komplexně.

Vznik a příčiny zácpy

Přestože pravidelnost stolice je u každého člověka jiná, obvykle k defekaci dochází alespoň jednou za 1-2 dny. Pokud je frekvence stolice nižší, obvykle se tento stav označuje jako zácpa, přičemž je často doprovázen také pocitem plnosti a neschopností stolici vyloučit. Zácpa může mít mnoho podob, jak již bylo řečeno, standardně jsou rozlišovány dva typy, zahrnující zácpu:

  • akutní – jež může být pouze funkční (dojde k zablokování vylučovací soustavy) nebo se může jednat o střevní obstrukci (blokace je doprovázena bolestí a nadýmáním)
  • chronickou – jež může být spastická (vyvolaná syndromem dráždivého tračníku), atonická (dána nesprávnou funkcí střeva) nebo důsledek specifických nemocí, dědičnosti či návyková

Akutní formy jsou obvykle spojeny s nějakou změnou, která způsobuje zátěž na organismus. U běžné funkční zácpy to může nýt náhlá změna stravy či prostředí nebo výraznější stres, případně rapidní snížení aktivity. U chronických forem se obdobné příčiny promítají především do návykové formy, které se objevuje především v případě nezdravého stravování a životního stylu.

Strava při zácpě

Pokud se chcete zácpy zbavit přírodní cestou a jedná se především o její akutní či návykovou formu, je dobré upravit jídelníček tak, aby byly vyloučeny potraviny, které ji podporují. Primárně je nutné zvýšit příjem vlákniny a tekutin. Omezit byste měli především potraviny obsahující glukózu a jiné jednoduché cukry (sladkosti, bílé pečivo, ale také přeslazené nápoje), ale také mléčné produkty. Do stravy je potřeba zařadit především ovoce (ne však bobule), zelenina a fermentované potraviny, ideální jsou jablka, hrušky, listová zelenina či kysané zelí. Velmi vhodné jsou také sušené švestky, lněné semínko či chia semínka, případně ovesné produkty.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu navždy pod tímto článkem jen za 200 Kč
Zobrazit formulář pro nákup